Barn med autism gör inte fel när de inte gör ”rätt”

En ny studie visar att autistiska barn inte vill upprepa onödiga beteenden vid inlärning. 

Publicerad
Ett autistiskt barn hoppar gärna över meningslösa moment, som att knacka på locket innan det öppnas. 
Bild: Current biology, Marsch et al.

När barn med autism lär sig genom att härma är de dubbelt så benägna som andra att utelämna handlingar som de bedömer som onödiga. Det visar en studie där 31 barn med autism jämfördes med 30 andra barn. Till exempel fick barnen se en vuxen person öppna en plastask genom att knacka på locket (onödigt) och vika upp kanterna på locket (nödvändigt). När barnen sedan ombads öppna asken klarade nästan alla av uppgiften. Men bara var femte av de autistiska barnen upprepade det onödiga momentet att knacka på asken, något som hälften av kontrollgruppen gjorde trots att även de insåg att handlingen saknade praktisk funktion.

Enligt forskarna visar studien hur viktigt det är för barn att vara som andra, och hur stor den sociala betydelsen av inlärning genom imitation är – något som utgör en extra utmaning för barn med autism. Ett kännetecken för autism är just låg social motivation.

Studien har publicerats i Current Biology.

 

Publicerad

Upptäck F&F:s arkiv!

Se alla utgåvor