Vinnare av Tidskriftspriset: Årets rörligt 2024!

E-handelns returer skadar miljön

Publicerad
De generösa villkoren för returer vid e-handel lockar många att använda hemmet som provrum, enligt forskarna.
Bild: iStock

Svenska konsumenter skickar varje år tillbaka 3,3 miljoner varor som köpts på nätet. Störst andel återköp sker inom klädhandeln, där drygt var femte köp skickas tillbaka. Dessa returer hanteras av ekonomiska skäl ofta utomlands, vilket leder till långa och många transporter. En stor del av kläderna kasseras dessutom, eftersom de hinner gå ur sortimentet under hanteringen. Sharon Cullinane, som är professor i hållbar logistik på Handelshögskolan vid Göteborgs universitet, har tillsammans med sina kollegor studerat återsändningslogistikens miljöeffekter.

Ni nämner en ”returneringskultur” – vad är det?

– Att människor har vant sig vid att beställa fyra exemplar av ett specifikt plagg, i fyra olika färger, och sedan skicka tillbaka de kläder som de inte gillar. Det har blivit en del av folks medvetande att de kan överbeställa, eftersom returen är gratis. Vi har fått en kultur av att använda vårt hem som omklädningsrum.

Vad är problemet med dessa returer?

– Till vår förvåning fann vi att många returer skickas utomlands för att hanteras, eftersom det är för dyrt att göra det i Sverige. Vissa skickas till Estland, andra till Polen, eller någon annanstans för att ompaketeras. Det är många extra mil returerna åker, vilket självklart orsakar många miljöproblem.

– En del av problemet är att konsumenterna inte är medvetna om vad som händer – alltså har de ingen möjlighet att uppskatta miljökostnaden. Den logistiska kostnaden för en retur är tre gånger så hög som att skicka något från början. Det är en sak att utgiften är dold. Ett annat problem tror jag är konkurrensen inom återförsäljningsbranschen, som leder till att företagen gör mycket för att hålla nere priserna. Då blir det snarare miljön än konsumenten som betalar.

Vad finns det för lösningar?

– Förutom att bli mer medveten tror jag att en del lösningar innehåller teknologi, för att kunna förutspå vad folk vill ha och göra det lättare för konsumenterna att bedöma varorna redan på skärmen. En annan lösning, om återförsäljaren vet att någon annan vill köpa det du ska returnera, är att uppmana dig att skicka produkten till nästa kund. Men många vill att deras vara ska komma i originalförpackningen, eftersom det är en del av upplevelsen. Därför skulle det krävas ett förtroende bland konsumenter att ta emot varor direkt från någon annan. Men jag uppskattar att åtminstone 20 procent av alla returer skulle kunna hanteras på det sättet.

 

Publicerad

Upptäck F&F:s arkiv!

Se alla utgåvor