Smittar en uttorkad bakterie?

Lever bakterier bara i vatten och fuktiga miljöer? Hur länge överlever de utan vatten? Kan uttorkade/döda bakterier smitta?

/Kassem

Både vissa bakterier och vissa virus tål uttorkning medan andra dör i brist på vatten.

En levande cell, till exempel en bakterie, består mest av allt av vatten, och behöver detta vatten för att fungera. Om den torkar ut upphör dess ämnesomsättning. Ofta är detta synonymt med att cellen dör – men inte alltid. Vad gäller bakterier så finns det många arter som tål uttorkning. De kan avbryta sin ämnesomsättning helt och återuppta den på nytt när de kommer i kontakt med vatten. Vissa bakteriesläkten kan dessutom bilda särskilda överlevnadspaket, så kallade sporer, som är extremt tåliga mot såväl uttorkning som kemikalier och temperaturer. Andra bakterier saknar helt dessa förmågor och överlever inte uttorkning.

Några enkla regler för vilka typer av bakterier som överlever uttorkning finns inte. Bland sjukdomsframkallande bakteriearter är det ungefär hälften som dör av uttorkning och hälften som ”återupplivas” vid kontakt med fukt – till exempel kroppsvätskor. Därför behöver även damm och torra ytor betraktas som smittsamma i känsliga miljöer som till exempel sjukhus.

Virus är något helt annat än bakterier, men ungefär samma sak gäller för dem: Vissa förstörs snabbt vid uttorkning, andra är betydligt tåligare och förblir därför smittsamma längre.

/Roland Möllby, professor emeritus i medicinsk bakteriologi, Karolinska institutet