Rikta blicken mot det pyttelilla

Bild: Miikka Pirinen

Visste du att myran kan lyfta 50 gånger sin egen kroppsvikt och att anspråkslösa trögkrypare, björndjur, är så tåliga att de kan överleva på Antarktis, i tropisk regnskog, i havet och rentav på månen?

Vetenskapsjournalisten Marcus Rosenlund tycker att små organismer får på tok för lite uppmärksamhet. Hans populärvetenskapliga bok Det stora lilla livet är en färgsprakande biologilektion och en hyllning till allt som är litet, även om de små också har ställt till med en hel del elände.

Faktum är att de oansenliga varelserna varit starkt bidragande till flera av de stora massutdöendena. Boken tar därför avstamp för ett par miljarder år sedan. Han konstaterar också att ytterst få djur längre än en meter och med en vikt över 30 kilo överlevde massutrotningen som följde efter att jätteasteroiden slog ner vid Yucatánhalvön för 65 miljoner år sedan. De anpassningsbara insekterna däremot – de klarade sig ganska bra.

Boken är lättläst, rik på liknelser och metaforer. Det handlar inte bara om småkryp, utan också om svampar, bakterier, växter och till och med virus, om det nu kan klassas som liv. Tack vare de här små organismerna har vi fått antibiotika, och jästsvampar ger oss vin och surdegsbröd. Många små livsformer städar i naturen och håller jordarna bördiga. Moss­bräken, en ormbunksväxt som växer på vatten­ytan, är bra på att suga kol­­dioxid ur atmosfären. Den går dessutom att äta. Är det lösningen på klimatkrisen?

Kanske inte. Men Marcus Rosenlund konstaterar att vi har mycket att vinna på att rikta blickarna mot det pyttelilla.

Det stora lilla livet