Tystare genom ljudvallen
Under 2022 planerar Nasa att genomföra de första testflygningarna med en ny typ av ”tyst” överljudsplan. Syftet är att visa att det går att mildra den karaktäristiska smällen som hörs på marken när ett plan passerar i överljudsfart.
Smällen orsakas av tryckvågen som planet bildar. Eftersom smällen stör både djur och människor är kommersiell trafik i överljudsfart inte tillåten över land. Det hittills enda överljudsplanet för passagerartrafik, Concorde, flög i huvudsak över Atlanten mellan 1976 och 2003. Men flera företag utvecklar en ny generation överljudsplan som ska bli tystare och mer effektiva än Concorde.
Inga passagerare
Nasas plan, som döpts till X-59 QueSST (Quiet Supersonic Technology), är inte tänkt för passagerare, utan som en prototyp för att undersöka hur ljudet påverkas av planets utformning.
Genom att ge det en lång nos och kropp kan tryckvågen delas upp i flera mindre. Enligt Nasa ska det därmed inte låta mer än ett avlägset åskväder. Tanken är att bana väg för en regeländring som öppnar för passagerare i överljudsfart även över land.
Ingo Staack, flygforskare vid Linköpings universitet, är dock tveksam till om överljudsplan har någon framtid.
– Ur miljösynpunkt är det inget att eftersträva, eftersom de aldrig kan bli lika bränslesnåla som långsammare plan.
Kunskap baserad på vetenskap
Prenumerera på Forskning & Framsteg!
Inlogg på fof.se • Tidning • Arkiv med tidigare nummer