Hembygdskunskap om universum

I sin senaste bok skriver fysikprofessorn Ulf Danielsson in sig själv i berättelsen. En utomjordisk organisation har överlämnat ett budskap till mänskligheten och han själv agerar översättare och redaktör.

Ulf Danielsson, professor i teoretisk fysik vid Uppsala universitet.
Bild: Mikael Lundblad

1 | Varför har du skrivit Handbok för medborgare i universum?

– Jag ville skriva en bok som sammanfattar viktiga saker i vår världsbild. Först blev det lite tråkigt, så jag tänkte att jag måste hitta ett nytt grepp. Tänk om det var någon annan som beskriver vad vi människor behöver veta? Då kom jag på att jag skulle skriva det som ett budskap från en inter­galaktisk intresseorganisation, som på det här sättet har lämnat ett budskap om vad vi människor behöver veta.

2 | Ja, vad är det vi människor behöver veta om vår värld?

– Det är viktigt att kunna placera in sig på ett korrekt sätt i världsalltet, för att kunna bestämma vad man vill göra som människa och som civilisation. Det är allmän hembygdskunskap, ett perspektiv på var vi befinner oss. Sedan är det kanske lite misstänkt att tyngdpunkten ligger på saker som jag tycker är roliga, om fysik och vad materien består av. Men det är också naturvetenskap över huvud taget, det som har att göra med världsbilden. Handboken är inte riktad till några utvalda personer, utan vänder sig till en genomsnittlig medborgare. Det finns ett budskap om hur värdefulla vi är. Vi är bräckliga. Men vi är inte ensamma.

– En annan viktig sak är att organisationen inte är övernaturlig. Den består av varelser som är lika vilsna som vi, fast på en högre nivå.

3 | Många ordval är speciella. Till exempel benämns alla planeter med grekiska gudanamn i stället för romerska som vi brukar – Zeus i stället för Jupiter och så vidare. Varför det?

– Det finns alltid val att göra. Om de skriver en bok till oss, då är det till hela mänskligheten och inte bara vår kultur här. Då finns det en mängd olika begreppsvärldar som man skulle kunna använda. Det kunde ha varit den hinduiska till exempel. Just det gamla Grekland utmärker sig i vetenskapshistorien – någonting var på gång då. Den intergalaktiska intresseorganisationen kanske började intressera sig för mänskligheten just under antiken. Därifrån finns det också metaforer och historier som har överlevt och som kanske kommer att finnas kvar i framtiden.

4 | Vad var det roligaste med att skriva boken?

– Jag upptäckte att jag hade utrymme att spekulera fritt! Jag kunde beskriva exempel från andra civilisationer, hur de har försökt och misslyckats – eller lyckats. Det fanns utrymme att fantisera och samtidigt få fram ett budskap. Det fanns också möjlighet att experimentera med hur de väljer att kommunicera, genom att använda litteraturen och mytologin. Det var roligt att skriva fotnoterna. Det finns många dunkla referenser, där det går att tänka sig att om man läser lite noggrannare så finns det någonting mer att förstå.

Handbok för medborgare i universum