Vad är tid?

”Vad är tid? Om ingen frågar mig så vet jag det, men om jag vill förklara för någon som frågar mig, så vet jag helt enkelt inte”, konstaterade Augustinus, född 354 f.Kr. Vi är nog många som känner igen oss och önskar vägledning. Vad är tid? /Krister Jirlow

Tiden är inte absolut, utan varierar beroende på olika faktorer.

Svar av Ulf Danielsson, professor i teoretisk fysik, Uppsala universitet

Det enklaste och bästa svaret på frågan lyder: ”Tid är vad man mäter med en klocka!” Med en sådan definition av tid öppnas dörren till en lång rad spännande upptäckter. För att hitta en tillräckligt pålitlig klocka utnyttjar man frekvensen hos det ljus som skickas ut vid en speciell övergång i en cesiumatom. Sedan är det fritt fram att studera tidens egenskaper genom noggranna fysiska experiment. Överraskningarna är många. Man finner att tiden inte är absolut, utan varierar beroende på hur fort man rör sig och på närvaron av gravitationsfält. Allt detta kan i sin tur beskrivas med relativitetsteorierna.

På liknande sätt kan man ställa andra frågor och få liknande svar: ”Vad är rum? Det man kan mäta med en linjal!” ”Vad är massa? Det man kan mäta med en våg!” Och på så sätt bygger man upp hela fysiken och naturvetenskapen.

Frågeställaren kanske tycker att detta är ett undanglidande svar som inte berättar vad tiden egentligen är. Men vilket slags svar skulle anses som tillfredsställande? Genom att definiera tid som det man mäter med en klocka och sedan studera dess egenskaper kommer man åtskilligt längre på vägen mot ett svar än vad Augustinus någonsin kunnat föreställa sig.