Rymdblicken gör jorden värdefull

Vad tycker du om Forskning & Framsteg? Mejla mig och delta i vår läsarenkät!

Nyligen passerades den magiska gränsen på 5 000 exo­planeter som människan känner till. Med tanke på att den första planeten utanför vårt eget solsystem upptäcktes först år 1995 så är det en svindlande utveckling. I nya numret av F&F berättar kosmosredaktör Anna Davour om några av de märkvärdigaste exoplaneterna – och varför vi ännu inte har upptäckt något annat planetsystem som liknar vårt eget.

Nog är det lockande att drömma sig bort till nya världar när kriget pågår för fullt och utsläppen av växthusgaser inte minskar. Men det är ändå här och nu vi måste agera. Att speja ut i rymden är hänförande, men många av astronauterna som blickat ner på jorden har också beskrivit hur ödmjuka de kände sig inför vårt blå-gröna klot. Upplevelsen har till och med fått en egen term. Overview effect myntades av rymdfilosofen Frank White 1987 efter att han intervjuat astronauter om deras upplevelse. De beskrev hur gränser mellan stater kändes meningslösa och det blev uppenbart för dem hur ömtålig vår planet är. Från rymden kände de hur starkt vi människor är sammanbundna med varandra och med naturen.

För Frank White handlar överblickseffekten om skillnaden mellan att förstå och att verkligen uppleva. Därför har psykologiforskare i ett pågående projekt velat återskapa överblickseffekten här på jorden, med hjälp av VR-headset och en floating-tank, där man svävar tyngdlöst i vatten med hög salthalt. Forskarnas förhoppning är att kunna öka människors omsorg om den enda beboeliga planet som vi känner till.

För mig handlar vetenskapsjournalistik och populärvetenskap om att genom kunskap och engagerat berättande kunna bidra till informerade val, inte minst för att bli bättre på att ta hand om varandra och vår jord. Därför skriver vi både om främmande planeter, om bakgrunden till Rysslands krig i Ukraina (med hjälp av Östeuropaforskaren Martin Kragh) och om IPCC:s senaste klimat­rapport (med hjälp av statsvetaren Naghmeh Nasiritousi).

God läsning!