Författare möter partikelfysiker

Ta ett antal forskare från det europeiska partikelfysiklaboratoriet Cern. Be var och en av dem om en idé från deras fält, som skulle kunna bli ett frö till en berättelse. Låt nu ett antal författare välja varsin av dessa idéer, och sedan får de träffa forskaren och prata innan de skriver en novell. Så blev denna antologi till.

Bakgrunden är oftast fysik, men inte rakt igenom – en handlar om strålskydd och en om datorsäkerhet. Varje novell har också ett efterord av forskaren som sådde fröet, så att läsare som är intresserade av vetenskapen bakom kan stilla sin nyfikenhet.

Som helhet är detta en väldigt lekfull bok, med många olika infallsvinklar. Flera av författarna använder sin forskaridé lite som bakgrund eller metafor för att skriva om människor vid dagens Cern och deras relationer och vardagsbekymmer. Andra har byggt upp den till något som kan fungera som centrum för händelserna, och ett par av dem omfattar hela universum.

Den första novellen, ”Going Dark” av Steven Moffat, är så bra att vissa av de som följer känns tråkiga. Samlingen slutar ändå med två riktigt starka noveller. Berättelserna är visserligen välskrivna allihop, men vissa är onekligen intressantare än andra.

Collision: Stories from the science of CERN

Rob Appleby & Connie Porter (red.)
Comma Press