Svart hål avbildat tillsammans med sin jetstråle

Här ser vi för första gången ett svart hål tillsammans med en jetstråle av material som det slungar ut. Bilden hjälper forskarna att förstå processerna kring svarta hål.

Bilden visar jetstrålen och skuggan av det svarta hålet i centrum av galaxen M87 tillsammans.
Bild: R.-S. Lu (SHAO), E. Ros (MPIfR), S. Dagnello (NRAO/AUI/NSF)

För några år sedan fick vi se den första bilden av ett svart hål. Egentligen är ett svart hål mörkt och kompakt och går inte att se, men bilden visade den glödande gasen vars ljus vrängs runt ett mörkt område som brukar kallas det svarta hålets skugga. Nu har ett annat forskarlag lyckats avbilda det svarta hålet tillsammans med den innersta delen av den jetstråle av material som slungas ut från området runtomkring.

Det svarta hålet på bilden är ett av de största vi känner till. Det finns i centrum av galaxen M87, över 50 miljoner ljusår bort i stjärnbilden Jungfrun. Därifrån strömmar jetstrålen av material med en hastighet som närmar sig ljusets. Strålen når flera tusen ljusår ut i rymden. Antagligen finns en likadan jetstråle på andra sidan, men som inte kan urskiljas från vår synvinkel på jorden.

Undersöker strålens ursprung

Jetstrålen drivs förmodligen av processer i den skiva av material som samlas och hettas upp när det dras in mot det svarta hålet. Liknande strålar syns från många svarta hål, och det finns teoretiska modeller för att förklara hur energin i den snurrande skivan kan driva jetstrålarna. För att testa modellerna och förstå hur strålen bildas vill forskare se den innersta delen. För att göra den nya bilden har forskarna valt att studera en längre våglängd än för den första bilden, omkring 3,5 millimeter i stället för tidigare 1,3 millimeter.

Precis som när det svarta hålet avbildades första gången behövdes ett världsomspännande nätverk av radioteleskop. Radiostrålningen teleskopen fångar in läggs ihop med en teknik som kallas interferometri. Det aktuella nätverket kallas GMVA, och där ingår också ett teleskop i Sverige. För att skapa bilden behövde forskarna också lägga till ALMA på södra halvklotet och GLT på Grönland.