Första bilden av ett svart hål

Premiärfoto Det svarta hålet befinner sig i galaxen M87, på ett avstånd av drygt 50 miljoner ljusår. Forskarna har avbildat det med hjälp av ett radioteleskop som har en effektiv storlek lika stor som jorden.
Bild: EHT Collaboration

För första gången går det nu att se hur ett verkligt svart hål ser ut – eller rättare sagt hur det ser ut där ett svart hål kröker rumtiden och påverkar både materia och ljus i sin närhet. Bilden visar det svarta hålet i mitten av galaxen M87. Hålet är 6 miljarder gånger tyngre än vår egen sol och befinner sig mer än 50 miljoner ljusår bort.

Tidigare har alla bilder av svarta hål varit simuleringar eller konstnärliga tolkningar. Nu vet vi hur det verkligen ser ut. Bilden avslöjar att det svarta hålet roterar, vilket gör att den ljusa ringen runt hålet ser ljusare ut på ena kanten.

Själva definitionen av ett svart hål är att det obevekligt slukar allt som kommer nära och inte ens släpper ifrån sig ljus. Därför syns inte själva det svarta hålet. Däremot omges hålet av materia som glöder i olika våglängder.

Det finns en gräns kring ett svart hål som inte ens ljus kan passera över och åter komma ut igen. Den gränsen kallas händelsehorisonten. För att avbilda händelsehorisonten och området omkring den har forskare länkat ihop åtta radioteleskop till det kombinerade instrumentet Event Horizon Telescope (EHT) som har en effektiv storlek lika stor som hela jorden. Själva bilden är rekonstruerad genom en avancerad process.

Nära det svarta hålets händelsehorisont är rymden så kraftigt krökt att ljusstrålar böjs riktigt mycket och bilden av omgivningen blir förvrängd. Omkring det svarta hålet syns alltså sådant som finns på baksidan, och där ljuset har gått runt till andra sidan.

EHT har fokuserat på att observera något av de svarta hål som förväntas vara lättast att se – men det är fortfarande så svårt att forskarna liknar det vid att stå i Bryssel och urskilja ett senapskorn på andra sidan Atlanten.

Det svarta hålet Sagittarius A*, som finns i centrum av vår egen galax, står nu näst i tur att avbildas.