När slutar gps att fungera?

Vid vilken höjd över jorden slutar vanliga satellitnavigerings-system som gps att fungera? Och vad använder man i stället för att mäta position och hastighet i rymden? /Jörgen Sjödahl

Gps och liknande system fungerar bra för positionering i så kallad låg omloppsbana.

Svar av Olle Persson, verksamhetsledare inom rymdteknik, Luleå tekniska universitet

Olika navigationssatellitsystem, som gps, Galileo och Glonass, har lite olika omloppsbanor och därmed funktion, men generellt kan man säga att de fungerar bra för positionering under cirka 2 000 kilometers höjd över havsnivå. Det innebär att de kan användas av satelliter i låg omloppsbana, vilket är det stora flertalet av alla satelliter. Det har även gjorts experiment med positionsbestämning på ännu högre altituder, men jag är osäker på hur de har utfallit.

För navigering längre ut i rymden kan himlakroppar i och utanför solsystemet – som jorden, solen och andra stjärnor – användas som referenspunkter. Detta görs bland annat med hjälp av så kallade startrackers som automatiskt identifierar stjärnor och därmed kan bestämma farkostens orientering. Det är också möjligt att använda kommunikationsutrustning på jorden och farkosten för inmätning. Antennen på jorden pekar ut riktningen till farkosten, medan tidsfördröjning och dopplereffekt ger besked om avstånd och hastighet.