Svindel inför stort och smått

Ulf Danielsson.
Bild: Mikael Lundblad

Uppsalafysikern Ulf Danielsson har blivit ganska folkkär genom sina böcker och medieframträdanden. Han har under ett antal år bidragit till radioprogrammet Tankar för dagen, och ett antal av tankarna därifrån har nu samlats i den lilla boken En sekund i evigheten tillsammans med några delar från hans Vinter i P1.

Detta är inte en bok för sträckläsning, utan för att plocka upp någon gång ibland och läsa ett avsnitt. Det skulle också kunna vara en bra bok att börja med för den som vill pröva på den sorgligt bortglömda umgängesformen högläsning.

Tankarna vi får ta del av sträcker sig från universums största skalor till observationer i naturen hemmavid. Ulf Danielsson spelar ofta på det sublima – det som är storslaget och häftigt på ett både lockande och skrämmande sätt. Han är samtidigt noga med att knyta det till de mänskliga skalorna. Den här lilla volymen kan fungera som en sorts andaktsbok för den som vill ha en daglig dos av svindel inför tillvaron. Den platsar nog fint som presentbok.

En sekund i evigheten