Uppslagsverk med fokus på insekterns nytta

Bild: Petter Berntsen

De flesta ser skillnad på ett lejon och en leopard, men när det kommer till vanliga småkryp som jordlöpare och virvelbagge blir det genast svårare. Det tycker Anne Sverdrup-Thygeson är synd. Hon är professor vid Norges bio­vetenskapliga universitet och hennes senaste populärvetenskapliga bok Insekter i Sverige fungerar som ett uppslagsverk, om än ofullständigt. Av naturliga skäl ryms inte alla de 30 000 insektsarter som finns beskrivna i Sverige, men här finns samtliga 23 insektsordningar representerade.

Visste du till exempel att det går att få en fingervisning om temperaturen en varm sommarkväll genom att räkna antalet gräshoppsgnissel under ett visst antal sekunder? Eller att trollsländan är insektsvärldens mest framgångsrika rovdjur och lyckas fånga sitt byte oftare än både vithajar och en flock lejon?

Vissa insekter orsakar be­ty­dan­­de skada på grödor eller prydnadsväxter. Den långsprötade silverfisken utgör också ett hot mot landets museisamlingar efter­som den gladeligen tuggar i sig papper, etiketter och annan viktig dokumentation. Även frimärks­samlingar, böcker och gamla brev lever farligt. Om Anne Sverdrup-Thygeson får bestämma vill hon hellre prata om all den nytta som insekterna gör, bland annat genom att pollinera maten vi äter och genom att städa i naturen. Insekter i Sverige kan läsas från pärm till pärm, men lika gärna plockas fram när en enstaka art behöver kollas upp. Sidorna är rikt illustrerade och boken innehåller dessutom gott om bilder för att underlätta artbestämning.

Insekter i Sverige