Bör klimatdata fördelas på regioner?

Europa är den världsdel som värms upp snabbast på jorden, enligt EU:s klimatbevakning Copernicus. För 2023 låg Europas medeltemperatur 2,6 grader högre än under förindustriell tid, vilket kan jämföras med 1,48 graders ökning globalt. Jag undrar om talet om 1,5 eller 2 graders global ökning kanske borde nyanseras mer och fördelas på olika regioner. Det kanske också kan göra klimathotet mer konkret och öka förståelsen för behovet av kraftfulla åtgärder. /Roger Läth, Malmköping

Publicerad

2021 drabbades Stockholm av extrem nederbörd. Bland annat översvämningsrisken har lett till att en regional handlingsplan för klimatanpassning i Stockholms län har tagits fram.
Bild: Alexander Farnsworth / Getty images

Svar av Ulrika Olausson, forskare i miljö-kommunikation, Örebro universitet

Kommunikationsforskning har visat att just ”närhet” är viktigt för att skapa klimatengagemang – det är lättare att slå dövörat till för smältande glaciärer än sådant som riskerar drabba oss själva eller våra närmaste. Av samma skäl räcker det sannolikt inte att ange de regionala temperaturökningarna i sig, utan man behöver också konkretisera vilka de lokala konsekvenserna blir, så att de blir personligt relevanta. Studier har exempelvis konstaterat att engagemanget ökar när klimatförändringen kommuniceras som ett hälsoproblem i stället för ett miljöproblem. Då blir lidandet som den kan orsaka mig eller mina barn och barnbarn konkret.

Fråga en forskare

Har du en fråga till en forskare? Mejla fraga@fof.se

Abstrakt kunskap, till exempel om temperaturökningen i siffror, har inte så stor betydelse för engagemanget som man kan tro. Vi tar ofta för givet att när människor väl har rätt information så följer önskade förhållningssätt per automatik. Men där finns inget entydigt orsakssamband utan meningsskapandet är betydligt mer komplext än så. Ett viktigt skäl är människans tendens till konfirmeringsbias, det vill säga att förkasta information – hur vetenskapligt förankrad den än är – som inte bekräftar de åsikter vi redan har. I denna process har exempelvis politiska värderingar och social identitet stor betydelse.

Slutligen får vi inte glömma betydelsen av hoppfullhet i klimatkommunikationen. Att inte enbart fokusera på hoten och dystopin, utan även belysa framstegen och utopin. Hotbilder skapar ofta ett kortvarigt engagemang som sedan övergår i känslomässig uttröttning och därmed distansering från problemet.

F&F i din mejlbox!

Håll dig uppdaterad med F&F:s nyhetsbrev!

Beställ nyhetsbrev

Kunskap baserad på vetenskap

Prenumerera på Forskning & Framsteg!

Inlogg på fof.se • Tidning • Arkiv med tidigare nummer

Beställ i dag!
Publicerad

Upptäck F&F:s arkiv!

Se alla utgåvor