Attackerade koraller skickar kemiska nödsignaler

När koraller angrips av giftiga alger kan de utsöndra kemiska nödsignaler till fiskar som kommer och äter upp algerna.
**Livvakt.** En gobifisk lockas till en korall som angrips av giftalger. Fisken äter upp algerna och använder sedan giftet som försvar mot rovfiskar. (foto: Joao Paulo Krajewski)

Koraller och gobifiskar har ett väl utvecklat samarbete. Fiskarna betar bort skadliga alger från korallerna, som i sin tur erbjuder gobifiskarna en skyddad livsmiljö.

Nu har ett amerikanskt forskarteam visat att det här samarbetet är än mer förfinat än vad man tidigare trott. Korallerna kan nämligen kommunicera med fiskarna och kalla på hjälp när giftalgerna hotar.

Forskarna sög upp vatten från platser där giftiga alger var i kontakt med koraller och sprutade ut vattnet i närheten av gobifiskar. Fiskarna reagerade genom att simma mot platsen där vattnet sprutades ut.

Men fiskarna reagerade inte på vatten som tagits från områden med samma typ av giftiga alger, men som inte växte på koraller. På så sätt kunde forskarna visa att fiskarna reagerade på kemiska signaler från korallerna, och inte på själva alggiftet.

Studien är publicerad i [*Science*](http://www.sciencemag.org/content/338/6108/804).