Böjbart batteri följer kroppens konturer

Ett nytt, elastiskt batteri banar väg för framtidens bärbara elektronik. Till exempel ett mjukt klockarmband som förser urverket på din handled med ström.

Det ledande SLIC-materialet är byggt för att kunna massproduceras med de konventionella metoder som används för lithiumjonbatterier i dag.
Bild: David Mackanic

Forskare vid Stanford university, USA, har tagit fram ett litiumjonbatteri som kan driva bärbar elektronik i mindre skala – samtidigt som det sträcks ut med 70 procent och viks dubbelt.

Lösningen bygger på ett nytt, elastiskt, ledande polymer, kallat SLIC, supramolecular lithium ion conductor. Till skillnad från andra böjbara batterier där elektrolyten (den del som leder joner mellan anod och katod) är gel- eller vätskebaserad, kan inte den gummiliknande SLIC-polymeren läcka och explodera.

SLIC-batteriet är en av de första elastiska lösningarna där hög tålighet kunnat kombineras med bra ledningsförmåga och kapacitet. Ett kommersiellt SLIC-batteri kommer att kunna packa in ungefär 80 procent så mycket energi som ett Iphone-batteri i samma storlek, räknar forskarna med.

– Vi tror dock att det elastiska batteriet i vissa fall kommer att kunna fylla en större yta än ett hårt batteri, och på så sätt förse mer ström, trots att energitätheten är 20 procent lägre, säger David Mackanic, doktorand i teknisk kemi på Stanfords universitet och en av forskarna bakom studien som är publicerad i Nature Communications.

Nästa steg är att fortsätta förbättra batteriets strömkapacitet och visa att produktionen går att göra i större skala, utanför labbet.

Begränsat användningsområde

Mats Johansson är professor i polymerteknologi vid KTH. Han är optimistisk till det nya batteriet, men pekar på att dess användningsområden är begränsade, eftersom det inte är byggt för att mata ut stora mängder ström snabbt, som exempelvis ett bilbatteri.

– Där har de en bit kvar. Men för bärbar elektronik är det dock inga jättehastigheter det handlar om, så det är en möjlig tillämpning, säger han.

På en skala från ett till tio, hur entusiastisk ska man vara kring SLIC-batteriet?

– Sju. Det är ändå en hel del. Det är en sak att ett batteri fungerar efter en belastning, men det jag tyckte var lite fascinerande här var att det fungerade även i utsträckt tillstånd. Jag tror dock en utmaning kommer vara att få batteriet att cykla många gånger, och klara tuffa miljöer.