Fågelforskning med förarlöst fartyg

Svenska fågelforskare tar hjälp av en självgående vattenfarkost för att undersöka om Karlsöarnas fågelbestånd är långsiktigt hållbara.

Den obemannade forskningsfarkosten Autonaut drivs av vågkraft och solpaneler. Den är självnavigerande men kan också styras via satellitlänk. Dess position är synlig för alla båtar som har radar eller tillgång till internet.
Bild: Olof Olsson Stockholms universitet

Sedan början av sommaren har en fem meter lång, obemannad forskningsbåt guppat runt i Gotlands västra kustvatten. Uppdraget är att kartlägga de fiskstim som utgör mat åt de stora fågelkolonierna på Karlsöarna.

– Vi har studerat fågelkolonierna i över 20 år och vet det mesta om dem, men vi vet nästan ingenting om vad som händer under ytan, säger Olof Olsson, biträdande föreståndare för Stockholm resilience center och ledare för havsfågelprojektet på Stora Karlsö.

Han och hans kolleger är framför allt intresserade av sillgrisslornas och tordmularnas matvanor. Det finns ungefär 80000 fiskätande fåglar på Karlsöarna och forskarna har beräknat att dessa fåglar äter närmare 3 000 ton fisk under häckningen.

– Det är en avsevärd mängd, och för att avgöra om fågelbestånden är långsiktigt hållbara så behöver vi detaljerad kunskap om fisktillgången, över både tid och rum.

Den självnavigerande farkosten heter Autonaut och kartlägger fiskbestånd med ett avancerat ekolod. Mätinstrumenten drivs av solpaneler och farkosten rör sig framåt med hjälp av vågkraft. Det sitter ett slags ledade och fjäderbelastade vingar under båten, som omvandlar rörelseenergin från båtens guppande till en framåtdrivande rörelse.

Kartläggningen av fiskbestånden är en pilotstudie som sker i samarbete mellan Stockholms universitet och Sveriges lantbruksuniversitet. Ett norskt företag bidrar med ekolodsutrustningen.

Här kan du se var Autonaut befinner sig.