Finlir med laser ger Nobelpris i fysik

Ögonoperationer med laser är en av de saker vi kan tacka årets Nobelpristagare i fysik för. En annan är en optisk pincett som kan hålla fast en enskild cell eller molekyl.

Bild: Niklas Elmehed. Copyright: Nobel Media AB 2018

Årets Nobelpris i fysik går till tre forskare som har utvecklat viktiga laserverktyg för forskningen.

På 1970-talet uppfann Arthur Ashkin ett sätt att använda laserljus för att fånga och hålla fast mycket små föremål. Han började nästan genast använda denna _optiska pincett_ för att manipulera virus och levande celler. Numera är den ett verktyg som har fått mycket stor användning inom forskning där fysik möter biologi. Bland annat har det använts för att mäta kraften i den sortens molekylära motorer som har en viktig roll i kroppen och till exempel flyttar molekyler inuti celler eller får muskler att dra ihop sig. För detta får Arthur Ashkin hälften av Nobelpriset i fysik.

Den andra hälften delas av Gérard Mourou och Donna Strickland för en annan typ av laserverktyg. De uppfann vid mitten av 1980-talet ett sätt att göra mycket korta och intensiva laserpulser. Sådana pulser används bland annat för att ge precision i ögonoperationer. En intensiv puls som är mycket kort kan göra precis rätt verkan i en mycket liten volym, där en längre puls skulle ge för mycket energi och riskera att förstöra vävnaden runtomkring.

Ett annat tillämpningsområde för korta laserpulser är att använda dem för att skapa något som är ännu kortare, attosekundpulser, som i sin tur används för att utforska hur elektroner rör sig i molekyler. Du kan läsa mer om attosekundfysiken i artikeln [_Jakten på det kortaste ögonblicket_](https://fof.se/tidning/2018/5/artikel/jakten-pa-det-kortaste-ogonblicket) i F&F 5/2018.

Årets Nobelpris i fysik är åtminstone det femte som har omedelbar koppling till laser. När den uppfanns kallades lasern först för ”en lösning som söker efter ett problem”, eftersom ingen riktigt visste vad den skulle användas till. Det ändrades snabbt. Under de nästan 60 år som laser har funnits har den blivit ett oumbärligt hjälpmedel inom många forskningsgrenar.