Första bilden av Vintergatans centrum

Rödaktig rundel, med vissa ljusstarkare delar, mot mörk bakgrund.

Den allra första bilden av det svarta hålet i Vintergatans mitt.

Bild: EHT Collaboration

Omkring 27 000 ljusår bort, i stjärnbilden Skytten, gömmer sig ett svart hål med fyra miljoner gånger solens massa. Det går inte att se området i vanligt ljus, eftersom det döljs av stoftmoln. I stället använder forskare radiostrålning, som kan tränga igenom molnen. Bekräftelsen på att det verkligen är ett svart hål kom från forskargrupperna kring Reinhard Genzel och Andrea Ghez, som belönades med Nobelpriset i fysik 2020 för denna upptäckt.

För att kunna se så skarpt att de kan urskilja det allra innersta området kring det svarta hålet använde forskare åtta radioteleskop i olika världsdelar. Tillsammans bildar de ett jätteteleskop lika stort som jorden: Event horizon telescope, EHT.

För tre år sedan visade forskarna bakom EHT den första bilden någonsin av ett svart håls skugga mot det lysande materialet som kretsar kring det. Det svarta hålet på bilden fanns i galaxen M87, som är 53 miljoner ljusår bort men också 1 600 gånger större än det svarta hålet i Vintergatan. Det har krävts mycket arbete för att skapa motsvarande bild av det svarta hålet i vår egen galax.