Google Deepmind får Nobels kemipris för protein-AI

Pristagaren David Baker vid University of Washington har utvecklat metoder för att bygga nya proteiner. Han delar kemipriset med Demis Hassabis och John Jumper som med företaget Google Deepminds AI-verktyg Alphafold kan förutspå proteiners strukturer.

Bild: Niklas Elmehed © Nobel Prize Outreach

David Baker vid University of Washington belönas ”för datorbaserad proteindesign” och Demis Hassabis och John Jumper vid Google Deepmind belönas ”för proteinstrukturprediktion” i AI-verktyget Alphafold.

Det var 2003 som David Baker lyckades bygga ett helt nytt protein av de 20 aminosyror som är byggstenarna i alla proteiner. Efter det har han tagit fram nya proteiner som fungerar som såväl läkemedel och vaccin som nanomaterial och sensorer.

– David Baker har öppnat en ny värld av proteinstrukturer som aldrig förut skådats. Det är nästan bara fantasin som begränsar vad man kan göra med dem, säger Johan Åqvist, ledamot av Nobelkommittén och sakkunnig på området, under presskonferensen.

David Baker finns med på länk:

– Jag sov när telefonen ringde. Jag svarade och när vi hörde beskedet började min fru skrika väldigt högt, så jag hörde inte resten så bra… Men jag är väldigt hedrad och tror att det här kommer att bli en väldigt speciell dag, säger han.

AI-verktyg för proteiner

För Demis Hassabis och John Jumper var det år 2020 som deras genombrott kom. Då lanserade Deepmind Alphafold 2, ett AI-verktyg som kan förutspå strukturen på 200 miljoner proteiner som är kända i dag. Alphafold har använts av över 2 miljoner användare sprida även 190 länder. Verktyget har hjälpt forskare att förstå allt från antibiotikaresistens till enzymer som bryter ner plast.

Redan innan Deepmind lanserade Alphafold var företaget omtalat för att ha skapat en AI som vunnit över världsledande spelare i det kinesiska spelet Go. Deepmind grundades 2010 och när företaget köptes av Google 2014 var det Googles största europeiska affär någonsin.

– För att förstå hur proteiner fungerar måste vi veta hur de ser ut, och det är det årets nobelpristagare har åstadkommit, säger Heiner Linke, ordförande i Nobelkommittén för kemi, på presskonferensen.

– Det här har ansetts vara den stora utmaningen inom biokemi under flera decennier, säger Heiner Linke.

Kemipriset 2024: David Baker, Demis Hassabis och John Jumper

Bild: Niklas Elmehed © Nobel Prize Outreach

”för datorbaserad proteindesign”

David Baker föddes 1962 i Seattle, USA, och doktorerade 1989 vid University of California, Berkeley, USA, och är professor vid University of Washington, Seattle, USA.

”för proteinstrukturprediktion”

Demis Hassabis föddes 1976, i London, Storbritannien och doktorerade 2009 vid University College London, Storbritannien. Han är vd för Google Deepmind i London, Storbritannien.

John M. Jumper föddes 1985 i Little Rock, USA, och doktorerade 2017 vid University of Chicago, USA. Han är senior research scientist på Google Deepmind i London, Storbritannien.

Här nedan kan se direktsändningen av tillkännagivandet i efterhand.