Animation av asteroidens bana.

Asteroiden 'Oumuamuas väg förbi solen.

Bild:
NASA/JPL-Caltech

Interstellära besökaren fick namnet ʻOumuamua

Den första kända asteroiden från ett annat stjärnsystem har fått ett officiellt namn.

Publicerad:

2017-11-08

Den 19 oktober upptäckte en astronom på Hawaii en ovanlig asteroid, som just hade svängt förbi solen i mycket hög fart. Den rörde sig också på tvären mot andra asteroider och planeter kring solen. En analys av banan visade att den inte hör till solsystemet, utan är en interstellär nomad som tillfälligt passerar oss. Nu har besökaren fått ett namn: ʻOumuamua. Det är ett hawaiianskt ord som ska syfta på att den kommer som en första utsänd, från någon avlägsen plats i rymden.

'Oumuamua är mindre än 400 meter i diameter. Den är nu på väg bort från solen igen, i riktning mot stjärnbilden Pegasus.

Foto med en prick i mitten.

Pricken i bildens mitt är asteroiden 'Oumuamua. Kameran följde asteroidens rörelse under exponeringen, och därför ser stjärnorna runtomkring ut som streck.

Bild:
A.Fitzsimmons, Queen’s University Belfast/Isaac Newton Group, La Palma