Hampaväxten Cannabis sativa innehåller ämnen som det går att framställa med genförändrad jäst.

Bild:
iStock

Jäst tillverkar cannabinoider

Cannabisplantan behövs inte längre. Nu kan helt vanlig brödjäst utrustad med några extra gener tillverka cannabinoider.

2019-02-28

I tusentals år har människor odlat hampaväxten Cannabis sativa som läkemedel eller för att berusa sig. Växten tillverkar cannabinoider, en grupp invecklade organiska molekyler, varav flera ingår i försök att utveckla nya mediciner.

Nu har en grupp forskare i Danmark och flera andra länder lyckats genförändra brödjäst, så att den tillverkar några av cannabinoiderna som finns i Cannabis sativa. Jästcellerna lever på galaktos, en enkel sockerart som liknar druvsocker. När forskarna i stället testade att mata dem med olika fettsyror började jästcellerna tillverka andra cannabinoider än de som förekommer naturligt.

I Sverige får vissa patienter med multipel skleros (MS) cannabis-extrakt mot muskelstelhet. Runt om i världen pågår kliniska försök med cannabinoider mot flera andra sjukdomar. Forskarna som utvecklat de genförändrade jästcellerna hoppas att tekniken ska leda till nya läkemedel som kan framställas i stor skala genom jäsning. De beskriver sina resultat i tidskriften Nature.