Jäst tillverkar cannabinoider

Cannabisplantan behövs inte längre. Nu kan helt vanlig brödjäst utrustad med några extra gener tillverka cannabinoider.

Hampaväxten Cannabis sativa innehåller ämnen som det går att framställa med genförändrad jäst.

I tusentals år har människor odlat hampaväxten Cannabis sativa som läkemedel eller för att berusa sig. Växten tillverkar cannabinoider, en grupp invecklade organiska molekyler, varav flera ingår i försök att utveckla nya mediciner.

Nu har en grupp forskare i Danmark och flera andra länder lyckats genförändra brödjäst, så att den tillverkar några av cannabinoiderna som finns i Cannabis sativa. Jästcellerna lever på galaktos, en enkel sockerart som liknar druvsocker. När forskarna i stället testade att mata dem med olika fettsyror började jästcellerna tillverka andra cannabinoider än de som förekommer naturligt.

I Sverige får vissa patienter med multipel skleros (MS) cannabis-extrakt mot muskelstelhet. Runt om i världen pågår kliniska försök med cannabinoider mot flera andra sjukdomar. Forskarna som utvecklat de genförändrade jästcellerna hoppas att tekniken ska leda till nya läkemedel som kan framställas i stor skala genom jäsning. De beskriver sina resultat i tidskriften Nature.