Livet i havet

Här har vi samlat intressanta artiklar om livet i havet. Läs bland annat om smarta bläckfiskar, krabbor som behöver både kokheta undervattensvulkaner och nollgradigt vatten för att överleva och om späckhuggare som får i sig miljöfarliga ämnen när de äter fisk.

Långt under ytan händer mycket mer än det vi ser. Dyk ner i djupet – i F&Fs arkiv.

Hankrabborna gillar hettan bäst
Djuphavens krabbor behöver både kokheta undervattensvulkaner och nollgradigt vatten för att överleva.

En lysande lösning
Det vimlar av självlysande organismer i världens hav. Bland fiskarna har lysförmågan utvecklats i flera olika grupper under evolutionens gång. Så det är uppenbarligen en viktig egenskap. Till exempel kan den paradoxalt nog användas för att inte synas.

Späckhuggare hotas av gamla miljögifter
Flera bestånd av späckhuggare riskerar att kollapsa till följd av höga PCB-halter, trots att dessa miljögifter har varit förbjudna i flera decennier.

Stjärnorna i havets mörker
Flera tusen meter under havsytan breder djuphavsslätterna ut sig. De täcker halva jordens yta och är den största livsmiljön på vår planet. Det är också den minst utforskade miljön. Vad är det som styr arternas utbredning där nere i mörkret? Ormstjärnorna ger en viktig ledtråd.

Det våras på djupet
Djuren i mörkret vid heta källor på havsbottnen är inte så isolerade som forskarna tidigare trott. Några kan till och med uppleva våren.

Djuret som lurar evolutionen
Ju mer forskarna lär sig om bläckfiskar desto märkligare ser de ut att vara. Den senaste upptäckten är att de har tjuvkopplat det naturliga urvalet. Bläckfiskar har utvecklat ett helt unikt sätt att snabbt anpassa sig till miljön. Kanske är det också det som har gjort dem så smarta.

Djuphavsfisk värmer sig med åkarbrasor
Fiskar är vanligtvis kallblodiga men glansfisken utgör ett undantag. Den har speciella anpassningar som medför att den kan hålla värmen även i iskallt vatten.