Musiken blir metafor för fysiken

Forskning & Framsteg har träffat kosmologen och författaren Janna Levin, som har skrivit en bok om människorna som upptäckte gravitationvågor.

Bild: Janna Levin

Janna Levin är till vardags professor i fysik och astronomi vid Columbia University i New York. Vid sidan av forskning och undervisning skriver hon böcker. Den senaste, _Rymdblues_, handlar om människorna bakom upptäckten av gravitationsvågor. När hon arbetade med boken fick hon möta forskarvärlden på ett annat sätt än en professor vanligtvis gör.

**1| Människorna i boken är dina kollegor och vänner. Hur fungerar det att skriva om dem?**

– Det var en svår process. Väldigt obekväm. Särskilt svårt var det att utesluta så många människor som har gjort viktiga bidrag. Till slut blev det ett appendix med namnen på alla personer som stod som medförfattare till den vetenskapliga artikeln om upptäckten av gravitationsvågor.

– Jag började egentligen skriva en helt annan bok, om de svarta hålens fysik. Det är ett ämne jag är mycket bekväm med, något jag arbetar med själv. Ligo skulle bara vara en väg in, ett sätt att förklara varför vi är motiverade att ägna oss åt den här svåra fysiken just nu. Men någonstans på vägen blev jag fullständigt förälskad i Ligo, och bytte inriktning. Jag började spela in mina konversationer och arbeta mer som en journalist. Det är verkligen personerna som driver historien. Deras röster får höras, och när det finns konflikter försöker jag inte påstå att jag har lösningen.

**2| Vad lärde du dig när skrev boken?**

– Det är något med att prata i klarspråk, i motsats till att räkna, som kan vara väldigt avslöjande. När jag började tänka på Ligo tog det mig ett tag innan jag insåg att det fungerade som ett musikinstrument. Jag prövade den idén på folk, gick runt och diskuterade: ”Tycker du inte att Ligo är som en elgitarr?” När du knäpper på en sträng på elgitarren låter det inte. Men gitarren gör en elektromagnetisk upptagning av strängens form, och spelar upp den genom en förstärkare. Ligo är gitarrens kropp, uppbyggd runt rumtiden. På så vis är Ligo som ett musikinstrument.

**3| Många tycker att fysik är svårt och säger att de inte förstår. Hur ser du på utmaningen att berätta om sådana ämnen?**

– Många verkar uppfatta forskare som människor som vet saker. En egenskap forskare måste ha är intresset för att inte förstå, att vada omkring i mörkret. Det är en viktig del av jobbet. Det finns människor som säger ”Jag förstår inte – så det här är inget för mig”. Men forskaren säger ”Åh, jag förstår inte!” och kastar sig in i det.