En äppelgren med både frukt och blomma.
Bild:
Anna Davour, Forskning & Framsteg

Nu blommar det – igen

På sina håll blommer äpple och hägg en andra gång, nu i slutet av augusti. Den torra sommaren har stressat träden till att stanna av i växten. Regnet har fått dem att vakna till, och kan lura vissa blomknoppar att det är vår igen.

2018-08-30

Fruktplockare som hittar blommor bland de mogna äpplena kan haja till lite. Det är tydligen inte helt ovanligt att äppelträd får en eller annan blomma i otid, men år tycks de ändå vara ovanligt många. Andra sorters träd och buskar visar också upp några spridda blommor här och där, fastän det inte är tid för dem nu: syren, rönn, hägg.

Jens Sundström, som forskar om blommande träd och barrträd vid SLU, har också sett de här blommorna.

– Visst är det spännande!

Växter har flera sätt att hålla reda på när det är dags att blomma, förklarar han. En viktig komponent är ljuset och dagslängden, vilket är särskilt viktigt på våra breddgrader. När ljuset har kommit måste det också vara tillräckligt varmt för att blommorna ska komma igång.

Äpple och många andra växter bildar nästa års blomknoppar under sommaren. Normalt ska de sedan vila tills de har genomlevt kölden på vintern. Under den här torra sommaren har många träd reagerat med att tappa blad och stanna i tillväxten. Trädets krafter koncentrerades på rötterna och på att ta upp vatten, och delarna ovan jord fick vila. När regnen kom igen har de vaknat till och reagerar ungefär som om det vore vår igen.

– Vintern är en köldperiod, men för träden är det framför allt en torrperiod. Det är möjligt att träden uppfattar sommarens extrema torka som en sorts vinter, resonerar Jens Sundström.

Andra forskare har gjort kontrollerade experiment med att utsätta växter för torka. De har på det viset lyckats provocera bland annat citrusträd till att blomma.

Markus Schmid vid Umeå Plant Science Centre påpekar att det inte är bra för växterna att få sina blommor vid fel tid:

– De knoppar som slår ut nu kan inte ersättas i år, och det betyder att det inte kommer att finnas blomknoppar till våren.

Blommor på hägg och på syren.

Mellan hägg och syren en gång till? Häggen var full med blommor, Men syrenen hade bara en. Båda fotograferades i Uppsala i augusti 2018.

Bild:
Anna Davour, Forskning & Framsteg