Ett klipplandskap med rödaktigt ljus.

Så här skulle det kunna se ut på den nyupptäckta planeten vid Barnards stjärna.

Bild:
ESO/M. Kornmesser

Nyupptäckt planet vid en grannstjärna

En kall superjord är den näst närmaste kända planeten utanför solsystemet.

Författare:

Publicerad:

2018-11-14

Astronomer har upptäckt en planet som kretsar kring Barnards stjärna, bara sex ljusår från solen, i stjärnbilden Ormbäraren. Eftersom stjärnan befinner sig så nära har forskare länge försökt hitta tecken på att den har planeter. Med hjälp av mätningar tagna under 20 år har ett stort internationellt forskarlag nu lyckats se att stjärnan har en vickande rörelse som avslöjar att en planet kretsar kring den.

Planeten tycks vara minst 3,2 gånger så tung som jorden. Planeter som är tyngre än jorden men mindre än solsystemets isjättar Uranus och Neptunus brukar kallas superjordar. Den nyupptäckta planeten kretsar kring sin sol på 40% av det avstånd som jorden har till solen. Eftersom Barnards stjärna är en ljussvag röd dvärg är det mycket kallt på planeten trots att den kretsar så nära sin sol, och miljön är troligen inte särskilt fördelaktig för liv.

Den allra närmaste grannplaneten utanför solsystemet är Proxima b som vi berättade om i F&F 9/2016, på 4,2 ljusårs avstånd. Planeten vid Barnards stjärna är nu vår näst närmaste kända exoplanet.

Se också forskningsprojektet, som heter Red Dots.