Panorama med platt lins i kameran

Med ett speciellt mönster på en tunn skiva har amerikanska forskare tillverkat en platt kameralins som kan fånga panoramabilder.

Här illustreras hur metalinsen med sina små, fina strukturer fångar ett 180 gradigt panorama.
Bild: Mikhail Shalaginov, Tian Gu, Christine Daniloff, Felice Hankel, Juejun Hu

Normalt sett används böjda linser vid vidvinkelfotografering. Men nu har forskare vid bland annat amerikanska Massachusetts Institute of Technology, MIT, utvecklat en vidvinkellins, ”fish eye”, som är helt platt och bara två millimeter tjock.

Den nya linsen kan fånga skarpa bilder med en vinkel på närmare 180 grader, rapporterar forskarna i tidskriften Nano letters.

Linsen är en så kallad metalins som består av en skiva med ett mikroskopiskt mönster av små strukturer. Mönstret, som ritats med hjälp av en elektronstråle, är valt så att ljuset bryts på ett sätt som gör att bilden fångas även när ljuset träffar linsen från sidan.

– Det är häftigt. Metalinser är inte nytt i sig, men de har vidareutvecklat konceptet och lyckats böja ljuset lika bra vid olika infallsvinklar och fått en ”fish eye”-lins, säger Magnus Jonsson, docent i organisk elektronik vid Linköpings universitet.

(Läs en artikel om nanoljus av Magnus Jonsson här)

fish eye metalins
Linsen har ett mikroskopiskt mönster av små strukturer (gröna området).
Bild: Felice Frankel

Forskarna hoppas att tekniken ska komma till användning i till exempel medicinska instrument som endoskop. På sikt kanske även i mobiltelefoner och annan konsumentelektronik. Men flera utmaningar återstår. Än har linsen bara demonstrerats i det infraröda området av ljusets spektrum.

– Att göra samma sak för synligt ljus och få linsen att fungera lika bra för alla olika färger är inte helt enkelt, säger Magnus Jonsson.