Roboten Philae nu bosatt på sin komet

För första gången någonsin har en liten robot ankrat på en komet. Den lämnade sin farkost Rosetta och tog sig på egen hand ner de knappt två milen mot kometen 67P/Churyumov-Gerasimenko.

Kometen 67P/Churyumov-Gerasimenko nu med en innevånare från jorden.
Bild: ESA

I tio år har landaren färdats drygt sex miljarder kilometer genom rymden längst bak på sonden Rosetta. Första mötet med kometen skedde i augusti 2014 och sedan dess har de följts åt på väg mot solen. Nu lämnade landaren Philae sin moderfarkost för att på egen hand i flera timmar närma sig kometen, som är ungefär lika stor som Mont Blanc – bara 4 kilometer på tvären. Långsamt skulle det gå – att fastna på en liten komet med en så obetydlig tyngdkraft är en av de stora utmaningarna. Inte studsa tillbaka, inte krascha och slå sönder sina mätinstrument, utan mjuklanda och förtöja med hjälp av en harpun.

– Vi har gjort vår bästa, arbetat hårt med projektet i över tjugo år, och har gått igenom varje sekund av denna händelse flera gången om. Men det är klart att vi också behövde lite tur för att lyckas, säger Jean-Pierre Bibring, vetenskaplig ledare för Philae.

Roboten är inte större än ett kylskåp och väger cirka 100 kilo. Den bär på tio olika mätinstrument. Den ska kartlägga kometen, borra 20 centimeter ner i den spröda rymdkroppen, plocka upp prover, sortera dem och analysera.

Kometer bär på vittnesmål från tiden för solsystemets tillkomst. Nu hoppas tusentalet forskare runtom i världen och alla vi andra att en liten smutsig snöboll 500 miljoner kilometer bort från oss bär med sig svaret på frågor som var vi kommer ifrån och varför vi är här.