Rymdteleskopet Hubble fyller 30 år

Det mest kända rymdteleskopet av alla har en historia som började med motgångar, men som vändes i framgång. Sedan 1990 har rymdteleskopet Hubble kretsat kring jorden och gett oss svindlande bilder av världsrymden.

Nebulosorna NGC 2014 och NGC 2020 hör till ett område med intensiv stjärnbildning i Stora magellanska molnet, som är en granngalax till Vintergatan. Bilden är kombinerad av fyra olika färgfilter i optiska våglängder (färger som kan uppfattas med ögat).
Bild: NASA, ESA, and STScI

Inte långt efter att rymdteleskopet Hubble hade byggts färdigt inträffade en katastrof för amerikansk rymdfart. Rymdfärjan Challenger exploderade vid uppskjutningen i januari 1986, och alla ombord dog. Detta ledde till att rymdfärder stoppades i flera år, och därmed blev också teleskopet försenat. När det väl sändes upp i rymden 1990 visade sig nästa problem: teleskopets huvudspegel hade ett fel som gjorde bilderna oskarpa.

1993 besökte astronauter teleskopet och försåg det med en anordning om brukar liknas vid glasögon, som korrigerade ”synfelet”.

Genom åren har vi fått se många vackra och detaljerade rymdbilder från Hubble. Till 30-årsjubileet i april släpptes en speciell bild av två nebulosor – moln av gas och stoft – i Stora magellanska molnet, en av Vintergatans granngalaxer. Dessa moln hör till ett område med mycket aktiv stjärnbildning. Här föds många massiva stjärnor som brinner ut på bara några miljoner år – vilket kan jämföras med solen som är över fyra och en halv miljarder år gammal.

Hubbleteleskopet kommer att fortsätta användas i åtminstone några år till, innan det måste pensioneras. Dess efterföljare blir det försenade James Webb Space Telescope (JWST), som nu har uppskjutningen planerad till 2021.