JWST ska kretsa runt solen i en så kallad lagrange­punkt hela 1,5 miljoner kilometer från jorden. Där balanseras gravitationen så att teleskopet blir nästan stationärt i förhållande till oss.

NASA

Nytt rymdteleskop försenat

2018-09-27

James Webb Space Telescope (JWST) ska bli det nya stora rymdteleskopet efter Hubble. JWST kommer att kretsa betydligt längre bort från jorden, för att slippa störningar. Vi får dock ge oss till tåls ett tag till. Efter en utvärdering har rymdorganisationerna i USA, Kanada och Europa beslutat att senarelägga uppskjutningen till mars 2021. Extra tid behövs bland annat för att handskas med svårigheter med framdrivningen och med skärmen som ska skydda teleskopet från solens ljus och värme.

JWST blir mycket större än Hubble och därmed kraftfullare. Det nya rymdteleskopet ska göra det möjligt för forskarna att studera många olika typer av objekt, från solsystemets planeter till de allra mest avlägsna galaxerna.

Bildtext: JWST ska kretsa runt solen i en så kallad lagrangepunkt hela 1,5 miljoner kilometer från jorden. Där balanseras gravitationen så att teleskopet blir nästan stationärt i förhållande till oss.