Sociala medier bra för forskarkarriären

Allt fler forskare vill delta i samhällsdebatten

Publicerad

87 procent av de amerikanska forskarna tycker att de bör delta i samhällsdebatten och 44 procent menar att det gynnar deras karriär om de uttalar sig i massmedier.

Det visar Pew research centers rapport ”How scientists engage the public”, som presenterades på AAAS-konferensen i San Jose i helgen. 

Undersökningen visar att 51 procent av forskarna har talat med journalister, 47 procent använder sociala medier för att diskutera eller följa forskning och 24 procent har bloggat om forskning. Inte helt oväntat finns en ålderskillnad, där yngre forskare är mer aktiva på sociala medier än äldre.

– Det som är riktigt intressant är att se generationsskillnaderna. Yngre forskare använder sociala medier mer och ser det även karriärfördelarna med att sprida sin forskning där, säger Cary Funk, som är en av rapportens författare.

Sammantaget tyckte 24 procent av forskarna att det är viktigt eller mycket viktigt frö karriären att sprida sin forskning i sociala medier som Twitter, Facebook och Linkedin. Men bland 18-34-åringarna ser 31 procent sociala medier som avgörande för karriären, jämfört med 20 procent av 50–64-åringarna.

I en jämförelse över tid kan man även se att forskarna tycker att det är något mer gynnsamt för karriären att uttala sig i massmedier i dag – 43 procent tycker att det är viktigt eller mycket viktigt – jämfört med 2009, då siffran var 37 procent.

Men allt är inte positivt för relationen mellan forskare och omvärlden. Rapporten visar även att 84 procent av forskarna tror att allmänheten vet litet om vetenskap och 79 procent att reportrar inte kan se om en studie är välgrundad eller inte. 

Den undersökta gruppen är 3 748 forskare anslutna till just AAAS, The american association for the advancement of sciences.

Publicerad

Samhälle & kultur

Upptäck F&F:s arkiv!

Se alla utgåvor