Suddiga stjärnor kring en ljus fläck i mitten. Stjärnornas banor visas med ljusa streck.

Stjärnornas rörelser kring det svarta hålet avslöjar dess egenskaper. Med noggrannare mätningar hoppas forskare kunna testa den allmänna relativitetetsteorin, som beskriver hur rumtiden kröks kring det svarta hålet. Storleken på Neptunus bana visas under bilden, som storleksjämförelse.

ESO/GRAVITY collaboration

Stjärnans snabba sväng avslöjar svarta hålets massa

Det svarta hålet i Vintergatans mitt är 4,30 miljoner gånger tyngre än solen. Det avslöjas av stjärnornas rörelser i dess närhet.

2021-12-14

Stjärnan accelererar mot det svarta hålet, med ständigt ökande fart, tills den i svindlande 8 740 kilometer per sekund rusar förbi punkten då den är som allra närmast. Avståndet till det svarta hålet är då bara 90 gånger avståndet mellan solen och jorden. Det är fortfarande längre bort än avståndet mellan solen och Pluto, men mindre än avståndet till Farfarout, den mest avlägsna kropp som observerats i yttre delen av solsystemet. När stjärnan svingat sig runt den enorma massan börjar den sedan färdas ut och bort i gradvis lugnare takt.

Så här nära det supermassiva svarta hålet i centrum av vår galax har astronomer aldrig tidigare kunnat urskilja stjärnor. Nu publiceras två vetenskapliga artiklar som beskriver de skarpaste observationerna hittills av galaxens mitt, gjorda med en kombination av fyra teleskop som ingår i Very large telescope (VLT) vid det europeiska sydobservatoriet.

Med hjälp av de här observationerna av flera stjärnors rörelser har forskarna bland annat kunnat göra en noggrannare bestämning av det supermassiva svarta hålets massa, som är 4,30 miljoner solmassor.

Mätningarna är den senaste förbättringen av de studier av stjärnor i galaxens centrum som bekräftade att det finns ett svart hål där. Upptäckten belönades med Nobelpris i fysik 2020.

Upptäckten av rymdens svarta hål

Ingenting kan fly ur ett svart hål. Dessa kompakta objekt böjer rumtiden till en bottenlös brunn.

2020-12-07

Ett teleskop stort som jorden

Ett globalt nätverk av antenner spanar efter universums barndom.

2021-09-15

Slukas allt av svarta hål?

Svarta hål suger ju in allt i sin närhet.

2021-08-01