Oregelbunden himlakropp mot bakgrund av stjärnor.

Ett försök att föreställa sig hur det kan se ut vid Farfarout, en liten himlakropp mer än tre gånger så långt från solen som Pluto.

NOIRLab/NSF/AURA/J. da Silva (CC By 4.0)

Längst bort är Farfarout

Mer än tre gånger längre från solen än Pluto finns en liten himlakropp. Inget annat objekt i solsystemet har tidigare observerats så långt bort.

2021-02-11

Den lilla himlakroppen har fått smeknamnet Farfarout – långtlångtborta. För närvarande befinner den sig 132 astronomiska enheter från solen, det vill säga 132 gånger längre bort än jorden. Storleken är antagligen omkring 400 kilometer tvärs över, kanske tillräckligt för att kunna räkna Farfarout som en liten dvärgplanet.

Den ljussvaga rymdstenen upptäcktes för första gången 2018. Forskare från olika institutioner har sedan följt den med hjälp av teleskop i Chile och Hawaii för att bestämma dess bana, som visade sig vara mycket elliptisk. Det tar omkring tusen år för Farfarout att gå ett helt varv runt solen, och i den närmaste punkten kommer den innanför planeten Neptunus bana. Det kan rentav vara en passage nära Neptunus som först slungade Farfarout mot solsystemets ytterkanter.

Det finns antagligen ett stort antal okända himlakroppar bortom Pluto, men astronomerna vet än så länge ganska lite om dem. Med ny teleskopteknik blir det möjligt att kartlägga fler av dem och snart kanske forskare hittar grannar till Farfarout.