Gravitationsvågen har beteckningen GW190521, efter datumet då den nådde jorden. De två kolliderande svarta hålen kan i sin tur vara resultatet av tidigare krockar av mindre svarta hål. Det nya svarta hålet blir inte lika stort som summan av de båda mindre. Mellanskillnaden strålas ut i form av gravitationsvågor.

LIGO/Caltech/MIT/R. Hurt (IPAC)

Största gravitationssmällen avslöjar ny typ av svart hål

Observatorierna Ligo och Virgo har fångat upp en kraftig och mycket kort gravitationsvåg. Det troligaste är att den orsakades av en kollision mellan två svarta hål av oväntad storlek.

2020-09-02

I maj 2019 nådde en väldigt kort gravitationssignal observatorierna Ligo i USA och Virgo i Italien. Forskarna som studerat signalen beräknar att den bästa tolkningen är att gravitationsvågen kom från en kollision mellan svarta hål, så långt bort att vågen varit på väg mot oss sedan universum bara var hälften så gammalt som i dag.

De båda svarta hålen var ovanligt stora, med omkring 66 respektive 85 gånger solens massa. Det är det största kolliderande paret som hittills har fångats upp. Det är intressant eftersom stjärnor som dör inte kan bilda svarta hål med mer än cirka 60 solmassor – de största stjärnorna exploderar i stället på ett sätt som sliter sönder dem helt och hållet. Det får forskarna att spekulera om de båda parterna i den här smällen i sin tur var resultat av tidigare sammanslagningar av mindre svarta hål.

Här kan forskarna se hur rumtiden skälver

Första gången gravitationsvågor kunde fångas in på jorden var det europeiska laboratoriet Virgo stängt för ombyggnad.

2017-09-25