En mångfärgad virvel representerar det vridna gravitationsfältet kring ett svart hål, som drar in neutronstjärnan avbildad som ett blått klot.

En konstnärs framställning av gravitationsfältet som förvrängs och strålar ut energi när ett svart hål och en neutronstjärna kretsar allt närmare varandra – tills det svarta hålet slukar sin följeslagare.

Carl Knox, OzGrav - Swinburne University

Svart hål slukade neutronstjärna

Ett svart hål kan absorbera en mindre följeslagare i form av en neutronstjärna. I vintras fångades gravitationsvågor från denna aldrig tidigare bekräftade typ av händelse inte bara en gång, utan två.

2021-07-01

Det finns små kompakta neutronstjärnor och tyngre svarta hål som kretsar kring varandra i par. Astronomer har länge misstänkt att sådana ojämt balanserade par av döda stjärnor kan existera, men först nu kan det bekräftas genom observationer av hur ett svart hål slukar sin följeslagare.

Under några år har vi fått ta del av många upptäckter av svarta hål som smält samman i en våldsam process som gett upphov gravitationsvågor, vilka fångas av nätverket Ligo-Virgo. Samma nätverk har också sett händelser där mindre men ändå kompakta neutronstjärnor absorberar varandra, i en process som förmodas vara viktig för att skapa många grundämnen och sprida dem i universum. Forskarna har länge letat efter händelser som involverar en neutronstjärna och ett svart hål – ett par gånger har de trott sig skymta detta, men signalen har inte varit tydlig nog. I januari 2021 fångades dock inte mindre än två händelser av det här slaget, som nu rapporteras i tidskriften Astrophysical Journal Letters.

Forskarna vill bland annat använda upptäckten för att försöka förstå om sådana ojämna par oftast bildas av stjärnor som kretsat kring varandra innan de dött. Ett alternativ vore att de finner varandra efter att de brunnit ut, i en tättbefolkad omgivning av stjärnor där de kan ha påverkats av gravitationen från andra objekt.