Ökad uppkoppling och mer oro för övervakning
Svenskarna är mer uppkopplade än någonsin – men samtidigt ökar oron för obehörig övervakning. Det är några av slutsatserna i Internetsstiftelsen årliga undersökning ”Svenskarna och internet”.
Nio av tio svenskar använder internet varje dag, och 94 procent någon gång. Bland de övriga sex procent som inte använder internet dominerar de äldsta – var femte pensionär använder aldrig internet, enligt årets upplaga av undersökningen ”Svenskarna och internet”.
Den 370 sidor tjocka rapporten är sprängfylld av data över svenskarnas internetanvändning. Trenden går mot en allt mer uppkopplad och digital vardag som fått skjuts av pandemin.
Oro över personliga uppgifter
Samtidigt finns en oro över att utländska företag och myndigheter ska samla in personliga uppgifter och exempelvis spåra fysiska förflyttningar. Var femte internetanvändare undviker digitala samhällstjänster eftersom de känns osäkra. Fyra av tio uppger att de känner oro för att obehöriga ska komma över vårdinformation via digitala vårdtjänster.
Omkring var tionde elev på högstadiet och gymnasiet svarar att de utsatts för näthat, och bland gymnasieleverna har en lika stor andel tagit emot stötande bilder från en okänd person.
Skillnaderna är stora mellan olika åldergrupper. Bland pensionärer är det fler än bland yngre som till exempel behöver hjälp med att installera bank-id eller köpa digitala biljetter.
Yngre är också bättre på digital källkritik. Enligt rapporten är kännedomen allra störst bland personer födda på 1990-talet.
Ålder avgör vilka sociala medier som används
Vilka sociala medier som används skiljer sig också i hög grad mellan åldersgrupperna. De tre tjänster som flest svenskar i alla åldrar använder dagligen är Facebook följt av Instagram och Youtube.
Bland låg- och mellanstadiebarn toppar däremot Youtube. På mellanstadiet ökar Tiktok och Snapchat och på högstadiet är Snapchat störst. Även på gymnasiet toppar Snapchat följt av Instagram.
Undersökningen visar också att en tjänst snabbt kan gå från omtalad till bortglömd. Ett sådant exempel är den sociala medietjänsten Clubhouse som bara använts av i snitt två procent av svenskarna det senaste året.
Årets rapport tar även upp nätdejting. Var femte som svarat på enkäten säger att de träffat sin nuvarande partner via nätet. Bland de som träffats på nätet var den vanligaste mötesplatsen dejtingappen Tinder.