I 52 år väntade John Mainstone, fysikprofessor i Brisbane, utan framgång på att få se en droppe beck falla i världens långsammaste experiment. I somras avled han.

University of Queensland

Tålamodsprövande experiment i tratt

Sedan drygt 80 år väntar forskare i Australien på att ett stycke hårt beck ska droppa ut ur en tratt som vätska.

2013-09-09

Världens mest långdragna experiment pågår för fullt vid australiensiska University of Queensland i Brisbane. Sedan 1927 förväntas en bit beck rinna ut ur en tratt.

Beck är en restprodukt av tjära; bottensatsen som blir kvar när tjäran destilleras. Det är svart, hårt och bräckligt – och kan gå sönder som glas. Liksom glas kan det också betraktas som vätska, även om det är en ovanligt trögflytande sådan – viskositeten är miljarder gånger högre än vattnets.

Becket borde alltså kunna droppa ut ur tratten. Och mycket riktigt har det kommit några droppar, närmare bestämt åtta stycken, sedan experimentet startade. Men än så länge har ingen lyckats se detta ske, för även om väntan är lång så faller själva droppen snabbt. Den senaste droppen lösgjorde sig i november 2000, och då fanns det till och med en videokamera monterad vid experimentet. Men den gick sönder just i det avgörande ögonblicket. Så nu väntar alla på att droppe nummer nio ska dimpa ner, något som kan ske när som helst. Tratten övervakas numera med tre olika webkameror