Planeterna kring stjärnan Kepler-90, relativa storlekar.

De relativa storlekarna hos planeterna kring stjärnan Kepler-90. Avstånden är inte skalenliga. Alla åtta planeter kretsar närmare stjärnan än jorden rör sig kring solen.

NASA/Wendy Stenzel

Talrikt planetsystem hittat med hjälp av maskininlärning

2017-12-15

Solen är inte längre den enda stjärnan med åtta kända planeter.

Det rymdbaserade observatoriet Kepler har redan upptäckt mer än två och ett halvt tusen planeter kring andra stjärnor än solen – så kallade exoplaneter. Forskare tar nu hjälp av maskininlärning för att pressa ännu mer information ur mätningarna, och har bland annat upptäckt en ny planet i ett tidigare studerat system.

När planeter passerar framför sin stjärna blockererar de lite av ljuset. Genom att studera hur ljuset varierar går det att få information om planeterna. Men analysen är svår. Två amerikanska forskare tränade därför en dator att identifiera planeter ur stora mängder av data som redan har analyserats. Sedan lät de maskinen ta en ny titt på stjärnsystem där planeter redan har hittats, för att se om där finns fler planeter. I en artikel som accepterats för publicering i The Astronomical Journal beskriver de metoden. En av upptäckterna de gjort är att stjärnan Kepler-90 visade sig ha en åttonde planet utöver sju redan kända. Allihop kretsar mycket nära sin stjärna, närmare än jordens bana kring solen.

Förut var vårt eget solsystem det enda där vi visste att det finns så många planeter. Stjärnan Trappist-1, som vi har berättat om tidigare, har fram till nu delat Kepler-90:s andraplats i listan med de talrikaste planetsystemen – forskare hade sett sju planeter i vardera. Med den nya upptäckten har Kepler-90 nu kommit ikapp solsystemet. Åtminstone fram till den möjliga upptäckten av en hypotetisk Planet 9, som astronomer söker efter långt bortom Neptunus bana.