Kroppslig klottersanering kan bli enklare tack vare nya rön om hudens immunceller.

Tatueringar kan bli lättare att sudda

Celler i huden som blivit färgade av en tatuering lämnar sitt färgämne till nya celler när de dör. Upptäckten kan leda till bättre sätt att bli kvitt en ful tatuering.

2018-03-06

En tatueringsnål punkterar huden och släpper in partiklar av färgämnen. En särskild sorts immunceller i huden – makrofager – slukar partiklarna, precis som de slukar smittämnen och annat skräp.

Länge ansågs färgen bli kvar i makrofagerna livet ut. Nu har forskare i Frankrike upptäckt att makrofagerna så småningom dör och släpper ut sitt färgämne. I experiment på tatuerade möss såg de att huden sedan bildar nya makrofager som tar upp färgen inom några veckor.

I dag används laser för att få bort tatueringar. Kraftiga ljuspulser dödar makrofager så att färgämnet sipprar ut. Sedan kan lymfsystemet spola bort färgen.

Förmodligen skulle laserbehandlingen fungera bättre i kombination med något ämne som hämmar nybildningen av makrofager lokalt i det tatuerade området, skriver de franska forskarna i Journal of Experimental Medicine. På så vis skulle lymfsystemet få mer tid att tvätta bort färgen innan den hamnar inuti nya makrofager.