Tatueringar kan bli lättare att sudda

Celler i huden som blivit färgade av en tatuering lämnar sitt färgämne till nya celler när de dör. Upptäckten kan leda till bättre sätt att bli kvitt en ful tatuering.

Kroppslig klottersanering kan bli enklare tack vare nya rön om hudens immunceller.

En tatueringsnål punkterar huden och släpper in partiklar av färgämnen. En särskild sorts immunceller i huden – makrofager – slukar partiklarna, precis som de slukar smittämnen och annat skräp.

Länge ansågs färgen bli kvar i makrofagerna livet ut. Nu har forskare i Frankrike upptäckt att makrofagerna så småningom dör och släpper ut sitt färgämne. I experiment på tatuerade möss såg de att huden sedan bildar nya makrofager som tar upp färgen inom några veckor.

I dag används laser för att få bort tatueringar. Kraftiga ljuspulser dödar makrofager så att färgämnet sipprar ut. Sedan kan lymfsystemet spola bort färgen.

Förmodligen skulle laserbehandlingen fungera bättre i kombination med något ämne som hämmar nybildningen av makrofager lokalt i det tatuerade området, skriver de franska forskarna i Journal of Experimental Medicine. På så vis skulle lymfsystemet få mer tid att tvätta bort färgen innan den hamnar inuti nya makrofager.