Årets tidskrift populärpress 2025

Tonåringar hjälper KI-forskare att kartlägga bakterier på förskolan

Tack vare hundratals elever kan forskare vid Karolinska institutet bättre förstå sambandet mellan bakteriefloran på förskolegårdar och barns hälsa.

Publicerad

KI-forskarna ville undersöka om biologiska mångfalden på förskolan påverkas av hur mycket natur som fanns i närheten.
Bild: Westend61/Getty images

Malin Flodström Tullberg är professor vid Karolinska institutet, KI. Hon kom i kontakt med Forskarhjälpen genom sin dotter och hennes högstadieskola.

– Jag insåg att vi faktiskt hade ett projekt som skulle passa extremt bra, säger Malin Flodström Tullberg.

Genom Forskarhjälpen har hennes forskargrupp tagit hjälp av högstadieelever i olika delar av landet i forskning om bakterieflora. Nobelmuseet samordnar Forskarhjälpen som för samman elever, lärare och forskare. Sedan starten 2011 har många skolor bidragit till forskningsprojekt inom olika områden.

Viktigt för hur vi planerar våra städer

Årets upplaga kallas Bakteriejakten. Det började med att KI-forskarna ville undersöka om den biologiska mångfalden på förskolan påverkas av hur mycket natur som fanns i närheten. Tidigare studier har visat ett samband mellan exponering av mikroorganismer när man växer upp och utvecklingen av allergier. Mer kunskap om det kan vara viktigt för hur vi planerar våra städer och för att undersöka om biologisk mångfald i uppväxtmiljön påverkar risken för allergier och andra sjukdomar.

I Bakteriejakten gör eleverna en affisch som förklarar forskningsprojektet och varje skola väljer sedan ut en kandidat som får representera skolan i en tävling om bästa affisch. Eleverna har också samlat in sandprover från förskolor i olika delar av Sverige. Projektkoordinatorn Marianne Nymark och forskningsspecialisten Emma Ringqvist har under hösten besökt skolorna som bidragit till studien.

Forskning är undersöka något ingen vet

– Man får verkligen förklara att forskning är undersöka något ingen vet. Det har varit många som ställt frågor om vad som är farliga bakterier och vad som är goda bakterier och jag tycker det har gett mycket roliga diskussioner, säger Emma Ringqvist.

Tungelsta skola i Haninge utanför Stockholm är en av skolorna som deltar i Forskarhjälpen. Eleverna Sonja, Mikaela, Baltazar och Charlie berättar att de nu har en bättre bild av vad forskare gör. Forskarna vid Karolinska institutet lyser upp när de får höra att några av eleverna nu funderar på att bli forskare.

– Jag tycker det är jätteviktigt att involvera unga redan i tidig ålder. Då kan de få träffa forskare och se vad forskning faktiskt är. Det visar att de kan bidra till något samhällsviktigt. Det tror jag kan inspirera dem. Har vi tur så får vi en ny generation forskare tack vare detta, säger Marianne Nymark.

– Det kändes väldigt roligt och spännande. Lite utmanande också. Det här sättet att forska på är helt nytt för oss, säger Malin Flodström Tullberg.

För KI-forskarna är detta bara början

Lagom till Nobelveckan ska vinnaren av affischtävlingen koras på en avslutningskonferens i dag fredag. Men för forskargruppen på Karolinska institutet är detta bara början, säger Malin Flodström Tullberg.

– Vi har nu ett gigantiskt material som behöver analyseras för att sedan kunna belysa hur floran på förskolegårdar ser ut i relation till den omgivande miljön. I förlängningen vill vi också se om vi kan koppla den här datan på något sätt till hälsa och risk för sjukdom. Med den här unika datan så har vi jättegod förutsättning att kunna ta reda på väldigt många viktiga frågor.

F&F i din mejlbox!

Håll dig uppdaterad med F&F:s nyhetsbrev!

Beställ nyhetsbrev

Kunskap baserad på vetenskap

Prenumerera på Forskning & Framsteg!

Inlogg på fof.se • Tidning • Arkiv med tidigare nummer

Beställ i dag!
Publicerad

Upptäck F&F:s arkiv!

Se alla utgåvor