Trasiga hjul hindrar inte Marsroboten

Curiosity-roboten som sedan 2012 rullar runt på vår grannplanet har slitna däck. Men den borde ändå klara av att klättra uppför Mount Sharp för att undersöka det sällsynt mineralrika berget, hoppas forskare vid Nasa.

Den oländiga terrängen på Mars har slitit på robothjulen.
Bild: NASA

Nya selfies tagna av en kamera på Curiosity-robotens arm visar att den oländiga terrängen på Mars har slitit ordentligt på däcken. På bilden syns hål och sprickor. Men det ska inte stoppa roboten, enligt Nasa som undersöker läget var femhundrade meter.

Curiosity är stor som en bil och rullar på sex hjul, en halv meter höga och fyrtio centimeter breda. Varje hjul drivs av en egen motor och de bakre och främre hjulparen kan styras.

Sedan landningen i augusti 2012 har roboten färdats en sträcka på nästan 13 kilometer. Nu är den nästan färdig med att genomkorsa ett särskilt grovt och stenigt område kallat Naukluft Plateau. Curiosity klättrade upp på platån i början av mars, efter att ha tillbringat ett par veckor på sanddyner vid foten av Sharpberget.

Målet är att klättra högre upp på berget för att nå fram till tre geologiskt intressanta platser: ett område rikt på den röda hematiten som är ett järnoxidmineral, en klippa med mängder av lermineral och slutligen ett sulfatrikt område. Alla dessa platser vittnar om Mars förflutna. Lermineralerna bildas till exempel i närvaro av flytande vatten, och kan vara tecken på en miljö som är gynnsam för liv.