Annons

Med dagens delvis självkörande fordon måste föraren vara redo att gripa in utan förvarning – vilket är vad en trött förare är sämre på att göra.

Bild: 
Getty images

Tröttare förare med delvis självkörande bilar

En bil som är partiellt självkörande kan göra trötta förare ännu tröttare. Det visar forskning från Statens väg- och transportforskningsinstitut, VTI.

Annons

Publicerad:

2021-05-17

Än är det långt kvar till visionen om helt självkörande bilar i trafiken, vilket kallas nivå fem-automation. För den som köper en bil i dag är nivå två det mest avancerade som finns tillgängligt.

Det innebär att bilen håller sig inom körfältet och håller hastigheten samt avståndet till bilen framför. Under långa, monotona sträckor kan bilen ”köra själv”, men föraren måste övervaka trafiken lika noggrant ändå, och ta över om bilen till exempelvis inte lyckas med att läsa vägmarkeringarna, om den når en korsning eller om någonting oväntat händer.

Men att övervaka en delvis självkörande bil är lättare sagt än gjort – särskilt om man är trött. Det visar forskare från Statens väg- och transportforskningsinstitut, VTI, i en ny studie, där drygt 80 personer fick köra fram och tillbaka från Linköping till Gränna. 

Körde med och utan automation

Först fick deltagarna köra hela sträckan en eftermiddag, utan automation. Från Linköping till Gränna och tillbaka är det drygt 20 mil. Deltagarna fick sedan stanna kvar med forskarna i Linköping och köra samma sträcka igen under småtimmarna. De hade då varit vakna i ungefär 20 timmar.

Därefter fick deltagarna komma tillbaka en annan dag och köra samma sträcka, vid samma tider, men denna gång med nivå två-automation.

Christer Ahlström

Bild: 
Agnes Ahlström

Under resan mätte forskarna deltagarnas puls, storlek på pupiller, längd på blinkningar och förarnas upplevda trötthet. Vid samtliga resor satt en reservförare på passagerarsidan och övervakade körningen, redo att gripa in med dubbelkommando.

Som väntat var samtliga förare tröttare när de körde nattetid, men de blev särskilt trötta när nattkörningen sammanföll med nivå två-automation. Dagtid gjorde automation ingen större skillnad.

– Begränsningen med dagens delvis självkörande fordon är att föraren måste vara redo att gripa in, utan förvarning. Problemet är att en trött förare blir sämre på att göra precis det, och därför är våra resultat viktiga, säger Christer Ahlström som forskar vid VTI och är en av författarna till studien.

Motåtgärder när tröttheten slår till

Resultaten pekar på att delvis självkörande fordon även måste kunna övervaka förarens trötthet, menar forskarna. Till exempel genom ett system som analyserar ögonrörelser.

– Men det räcker inte med övervakning. I samma paket behöver man ha motåtgärder som verkligen biter när föraren är trött, vilket vi planerar att titta närmre på i kommande studier, säger Christer Ahlström.

Motåtgärder kan utformas på många olika sätt. Ett exempel är att navigeringssystemet snabbt letar fram närmsta rastplats och rekommenderar att föraren stannar där och vilar eller sover en stund.

En svaghet med studien är att den inte kan besvara om, och hur, förarens erfarenhet av autonoma körsystem spelar in, vilket forskarna vill undersöka i framtiden.

Studien är publicerad i Accident Analysis & Prevention.

Varning för självkörande bilar

Forskaren Anna Pernestål har studerat simuleringar av hur förarlösa bilar kan påverka samhället.

2019-03-07

Självkörande lastbil tillåts på svensk väg

Nu trafikerar en eldriven lastbil utan förare en kort sträcka på allmän väg i Jönköping.

2019-07-09

Forskning & Framsteg berättar om fackgranskade forskningsresultat och om pågående forskning. Våra texter ska vara balanserade och trovärdiga, och sätta forskningsresultaten i sitt sammanhang för att göra dem begripliga. Forskning & Framsteg har rapporterat om vetenskap sedan 1966.