Självkörande lastbil tillåts på svensk väg

Nu trafikerar en eldriven lastbil utan förare en kort sträcka på allmän väg i Jönköping.

Publicerad
Den självkörande lastbilen kör än så länge en sträcka som bara är 300 meter lång, varav 100 meter går på allmän väg.
Bild: Einride

Flera tester pågår med olika självkörande fordon i Sverige. Det senaste tillskottet är en självkörande lastbil på allmän väg. Den är utvecklad av det svenska företaget Einride, som vill göra lastbilstransporter säkrare, effektivare och mer miljövänliga.

Efter klartecken från Transportstyreslen testas en av företagets lastbilar på en 300 meter lång rutt mellan ett lager och en godsterminal hos logistikföretaget DB Schenker i Jönköping. Av den totala sträckan sker 100 meter på allmän väg.

Transporterna, som startade i maj, övervakas av en person på distans som när som helst kan ta över styrningen av lastbilen. Maxfarten är enligt tillståndet från Transportstyrelsen endast fem kilometer i timmen.

På sikt hoppas företaget att självkörande lastbilar ska bli en vanlig syn på vägarna. I första hand kommer de då att rulla på fasta rutter, till exempel mellan olika lager och distributionsanläggningar.

– Det är något enklare och mer förutsägbart än att introducera självkörande personbilar i en stadskärna. Vi vet exakt vilken rutt fordonet kommer att ta. Dessutom kan vi säkerställa att det finns uppkoppling och laddstationer, och vi vet också hur trafiksituationen ser ut, säger informationschefen Nicholas Rundbom.

Fullt lastad väger lastbilen 26 ton och batteriet ska räcka till en sträcka på 20 mil. Maxfarten är 85 kilometer i timmen.

Publicerad

Upptäck F&F:s arkiv!

Se alla utgåvor