Vaccin mot klamydia ger lovande resultat

Ett vaccin mot klamydia har för första gången testats i en klinisk studie. Resultat: Vaccinet aktiverar immunsystemet mot världens vanligaste sexuellt överförbara bakterie.

Varje år får drygt 30 000 svenskar klamydia. För hela världen är siffran över 130 miljoner. Antibiotika hjälper, men flertalet får inga symtom och riskerar att sprida smittan vidare. På lång sikt kan infektionen göra både kvinnor och män sterila. För kvinnor ökar även risken för utomkvedshavandeskap som kan vara livshotande.

Nu har forskare i Danmark och Storbritannien testat ett experimentellt klamydiavaccin på 35 kvinnor i en så kallad fas 1-studie. De vaccinerade kvinnorna fick fler antikroppar mot klamydiabakterierna. Dessutom aktiverades celler av en sort som skyddar kroppen mot bakterier och andra inkräktare, enligt en rapport i tidskriften The Lancet Infectious Diseases.

Forskarna upptäckte inga allvarliga biverkningar i studien. I nästa steg planerar de att undersöka om effekten räcker för att skydda människor mot smittan.

Björn Herrmann som forskar om klamydia vid Akademiska sjukhuset i Uppsala har tagit del av resultaten:

– De ser lovande ut, men det är långt kvar till en produkt som fungerar. Jag skulle tro att det dröjer mellan fem och tio år, säger han.