Fem olika antibiotika testas på en tunn hinna av bakterier. En stor genomskinlig yta runt ett prov visar att bakterierna har dött. Två prover saknar effekt. Bakterierna är resistenta.

Världen slukar allt mer antibiotika

Sedan millennieskiftet har den globala konsumtionen av antibiotika ökat med 65 procent.

2018-03-26

Eftersom jordens befolkning ökar är det begripligt att läkemedelsbolagens försäljning av antibiotika också går upp. Men det finns en tydlig trend mot att andelen av alla människor som tar antibiotika också ökar, räknat i dygnsdoser per tusen invånare och dag.

Mellan åren 2000 och 2015 steg den siffran globalt med närmare 40 procent. För låg- och medelinkomstländer var ökningen dubbelt så stor, enligt data från 76 länder.

År 2000 var andelen som tog antibiotika högst i rika länder som Frankrike, Nya Zeeland, Spanien, Hong Kong och USA. År 2015 tog låg- och medelinkomstländer fyra av sex placeringar högst upp på listan: Turkiet, Tunisien, Algeriet och Rumänien.

Forskarna som sammanställt statistiken bedömer att världens konsumtion av antibiotika fram till år 2030 kan öka med ända upp till 200 procent, och påpekar att en större konsumtion ökar risken för att bakterier blir resistenta.

För att vända trenden krävs bland annat bättre hygien, mer heltäckande vaccinationsprogram och säkrare diagnosmetoder, skriver forskarna i tidskriften PNAS.