Ny bloggare

Text Johan Falk

Som ny bloggare på Forskning & Framsteg är det kanske på sin plats att presentera sig.Jag heter Johan Falk, bor i Uppsala, och vikarierar under 2007 som teknikredaktör på Forskning & Framsteg. Under denna tid har jag tjänstledigt från mitt doktorerande inom fysikens didaktik, vilket ungefär betyder inlärningsforskning inom fysik. Mitt speciella forskningsområde är hur studenter uppfattar och framförallt missuppfattar kvantmekanik.Bakom mig har jag också en magisterexamen i fysik och en breddmagister i journalistik, båda från Uppsala. Liksom i min doktorandforskning har min utbildning varvat hårdare fysik med mjukare kurser om hur naturvetenskap hänger samman med människor och samhälle.Som teknikredaktör kommer jag förstås att blogga mycket om teknik. Det kommer att handla mer om datorer, manicker och tillämpningar som gränsar mot science fiction och mindre om lastbilar och vindkraftverk. Jag kommer ofta diskutera tekniken i relation till människor och samhälle, ibland kanske på gränsen till filosofi.Då och då kommer jag att blogga kring nån teknikgrej som jag bara är överfascinerad av, och strunta i allt vad samhällsanknytning heter.De som läser mina blogginlägg kommer också då och då att få se mig kommentera vetenskapsnyheter ur ett journalistiskt perspektiv. De värderingar svenska (och utländska) medier gör förtjänar mycket mer diskussion än vad som finns idag, enligt mig. Jag kommer också ta tillfället i akt att lyfta fram nyheter som inte alltid är så nya, men som är ständigt aktuella.Annat som lär figurera i mitt bloggande är utbildningsfrågor, intressanta open source-program jag fått nys om, och nyheter relaterade till kvantmekanik — denna snygga, djupsinniga och samhällsomvälvande teori.

Text Johan Falk