Nya pengar och gamla
The Economist rapporterar om en studie i hur pengbrukare känner igen sig i sina mynt och sedlar. Ett antal försök av psykologerna Alter och Oppenheimer från Princeton visar att när folk ges ovana mynt eller sedlar i sin egen valuta undervärderar de dess värde. (”Hur många gem kan du köpa med den här tvådollarssedeln?”) Det är svårt att hålla reda på valutors värde, och Tommy Gärling på psykologiska institutionen vid Göteborgs universitet har studerat det relativa värdet hos kronan och euron genom liknande experiment.Det har bäring på en debatt i Europa. Blev priserna högre med eurons införande? Det är lätt att hitta många svar på frågan. Tyvärr är de motstridiga. ”Javisst”, säger euroskeptikerna. Allt blev dyrare. Vilken taxichaufför som helst varsomhelst i Europa håller med. ”Inte alls”, säger nyfrälsta företagsekonomer som vägrar gå med på att prisbildning är annat än rationell. ”Beror på”, säger de som faktiskt studerat saken: räntor och fordon och andra stora inköp sjönk i pris; kaffe, bröd och pizza gick upp i pris. Det vill säga de varor man ofta betalar kontant med småvaluta som man väl känner till gick upp i pris, de där man gör kalkyler med papper och penna innan inköp gick ner. Det är i god samklang med Alters och Oppenheimers resultat. Så ut i utlandet med er allihopa och öva på eurosedlarna!