Skånska dinosaurier och havsmonster i sommartid

Text Vivi Vajda

Semestertider innebär en fantastisk möjlighet till att delta i andra utgrävningar än de som direkt är relaterade till min forskning. Ja, det kallar jag faktiskt semester 🙂 . Då jag fick reda på att min kollega och paleontolog Elisabeth Einarsson dragit igång en stor utgrävning vid Åsen i Skåne så åkte kängorna på i en hast.

Elisabeth har med hjälp av grävskopor blottlagt en slänt som för ca. [80 miljoner år sedan][http://kristianstad.lokaltidningen.se/dinosauriepussel-vid-soptippen-/] , under slutet av det den geologiska tidsperiod som kallas krita, utgjordes av ett tropiskt, grunt hav fullt av liv. Åsen låg då vid kusten och i havet levde bland annat hajar, svanhalsödlor och bläckfiskar. Det var en riktig växthusvärld, en värld utan polarisar och därmed hög havsnivå. Vår kontinentplatta, Baltica, befann sig då på ungefär den beddgrad som medelhavsländerna ligger på idag.

Något förvånande är kanske att sanden inte litifierats, dvs sanden har inte omvandlats till sandsten trots sina 80 miljoner år och det känns som att gräva i vilken strandsand som helst. Det är ett påfrestande arbete att bära hink efter hink med sand, ner till vattengropen där sanden kan silas. Kvar i silen finns de eftertraktade fossilen. Hitintills har Elisabeth tillsammans med tillresta kollegor (flera på semester) från när och fjärran funnit fossila rester av [sköldpaddor, hajar men även svanödletänder ][] har identifierats. Den övervägande delen av materialet har ännu inte klassificerats så mycket information återstår.

Floder har fört med sig kvarlevor av djur och växter ner i den marina bassängen och paleontologerna hoppas på att finna delar av även landlevande djur så som dinosaurier, dvs. de dinosaurier som traskade omkring i de frodiga ormbunksdominerade skogarna i ur-Skåne.

Elisabeth kämpar mot tiden och tillbringar de flesta av dygnets ljusa timmar vid utgrävningen eftersom hela sektionen riskerar att rasa vid omfattande regn. Rädda vad som räddas kan. Missa inte den spännande fortsättningen.

[http://kristianstad.lokaltidningen.se/dinosauriepussel-vid-soptippen-/]: http://kristianstad.lokaltidningen.se/dinosauriepussel-vid-soptippen-/20100720/artikler/100729999