Välskrivet om universum

Bokanmälan: Välskrivet om universum

Publicerad:

2010-11-17

Det är ont om naturvetare som gör sig hörda i vidare kretsar. Steven Weinberg, amerikansk teoretisk fysiker och Nobelpristagare, hör till undantagen. Med sin bok om universums uppkomst, De första tre minuterna, nådde han på 1970-talet bestsellertoppen. Sedan dess har han publicerat otaliga essäer, inte bara om fysik och kosmologi, och den här boken är ett urval av det senaste decenniets skrifter.

Kan vetenskapen förklara allting? Einsteins misstag. Vetenskapens framtid, och universums. Det är några av de 25 rubrikerna. Weinberg sticker inte under stol med att han betraktar världen utifrån: ur, som han säger, en rationell, reduktionistisk, realistisk och sekulär vinkel. Oberoende om man blir provocerad eller håller med, är de flesta essäerna välskrivna och tankeväckande.

Litteraturhänvisningar